ماهلین وب

فهرست مطالب

با دنیای حیوانات الگوریتم‌های گوگل آشنا بشویم

اگر با سئوی سایت آشنا باشید، می‌دانید که دو روش کلاه سیاه و کلاه سفید برای آن وجود دارد. الگوریتم‌های گوگل جلوی فعالیت‌های سئو سیاه را می‌گیرد تا بهترین نتایج برای بازدید کنندگان نمایش داده شود. هر چه قدر هم که سئوکارها، تلاش کنند الگوریتم‌های گوگل را دور بزنند، این کمپانی تلاش می‌کند با طراحی یک الگوریتم جدید، جستجوها را بهینه کنند. الگوریتم پنگوئن، کبوتر، پاندا، مرغ مگس خوار، موبایل‌گدون و الگوریتم‌های مهم دیگر را در این یادداشت بررسی می‌کنیم. فعالیت های مرتبط با سئو سفید همیشه توسط گوگل پشتیبانی می شوند.

الگوریتم های گوگل
دنیای حیوانات الگوریتم های گوگل

ضرورت اشنایی با الگوریتم های سئو و گوگل

برای یک سئوکار لازم است که از این الگوریتم‌ها تبعیت کند تا جلوی جریمه شدن و حذف سایتش از موتور جستجو را بگیرد. گوگل بدون هیچ توضیحی، ناگهان یک وبسایت را جریمه می‌کند و دیگر به حالت قبل برنمی گرداند. قوانینی که برای حضور در لیست جستجوی گوگل طراحی شده، خیلی سختگیرانه است و این الگوریتم‌ها، حکم نگهبان‌ها و پلیس‌های شهر را دارند که قانون را اجرا می‌کنند. دور زدن این الگوریتم‌ها، در کوتاه مدت باعث می‌شود که رشد خوبی داشته باشید، اما جریمه‌ها در انتظار شما خواهند بود.
کار این الگوریتم‌ها، جلوگیری از سئوی سیاه و نمایش مفیدترین محتواها برای کاربر است. کسانی که از سئوی سفید استفاده می‌کنند، معمولاً سر و کاری با آن‌ها پیدا نمی‌کنند، اگر چه بهتر است با آنها اشنایی داشته باشند.

آشنایی با الگوریتم‌ها

اسم الگوریتم‌هایی که در ابتدای فعالیت گوگل معرفی شدند، از روی حیوانات گرفته شده بودند و می‌شد به آن‌ها لقب باغ وحش را داد. اما به مرور زمان، اسم‌های رسمی تری پیدا کردند. گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، مرغ مگس خوار و گورخر و کبوتر، جزو اولین الگوریتم‌های گوگل بودند. در بین الگوریتم‌های بعدی، کافیئن و برت هم دیده می‌شود که اسم حیوانات نیستند. پس دیگر نمی‌توانیم به آنها بگوییم باغ وحش گوگل.

گوگل پاندا

وقتی از سایت‌های دیگر کپی شود، الگوریتم گوگل پاندا آن را تشخیص می‌دهد. این الگوریتم خیلی هوشمندانه، متن سایت‌ها را با همدیگر مقایسه می‌کند و اگر متوجه بشود که محتوای جدید از روی دیگر سایت‌ها برداشته شده، ان را جریمه می‌کند. گوگل به دنبال تولید محتوای جدید است و برایش خوشایند نیست که کاربرانش با استفاده از محتواهای دیگران رشد کنند.
اگر محتوای شما خلاصه شده و ناقص باشد که از روی سایت دیگری کپی شده، پاندا به آن واکنش نشان می‌دهد. اگیر میزان تکراری بودن مطلب به بیست درصد برسد، باز هم محتوای کپی شده در نظر گرفته می‌شود. چند محتوایی که روی هم ریخته شده و از دیگر سایت‌ها برداشته شده، باز به کپی شدن متهم خواهد شد.
صفحه‌های خالی یا صفحه ای که ربطی به کلمه کلیدی اصلی ندارد، برای پاندا یک نشانه به حساب می‌آید. و هر چه قدر این نشانه‌ها بیشتر باشند، پاندا زودتر حساسیت نشان می‌دهد.

گوگل پنگوئن

یکی دیگر از تلاش‌های سیاهی که وب سایت‌ها برای رشد خود انجام می‌دهند، لینک سازی اسپم است. مثل کسی که بخواهد ارعتبار خودش را از افراد زیادی بگیرد، اما این افراد خودشان خریده شده اند. اعتباری که با این شیوه به دست آمده باشد، شاید در کوتاه مدت کمک کننده باشد، اما در دراز مدت حتماً باعث جریمه خواهد شد. گوگل پنگوئن، لینک‌های اسپم برای یک سایت را تشخیص می‌دهد و آن را جریمه می‌کند. مزرعه‌های لینک یکی از گزینه‌هایی است که توسط گوگل پنگوئن شناسایی خواهد شد. برای رفع این مورد، از Disawove the links استفاده می‌کنیم. با این حال بهتر است کار به اینجا نرسد.
گزینه دوم، کیورد استافینگ یا تکرار بیش از حد کلمه کلیدی است. یکی از کارهایی که سئوکارها در گذشته انجام می‌دادند این بود که کلمه کلیدی را فونت سفید و روی پس زمینه سفید، به تعداد زیاد کپی می‌کردند تا در نتیجه‌ها دیده بشوند. پنگوئن در ابتدا برای مبارزه با چنین فعالیت‌هایی طراحی شده است. در حال حاضر توصیه می‌شود که کلمه کلیدی نهایتاً چند درصد از متن را تشکیل بدهد. تاکید گوگل روی محتوای مفید، با گوگل پنگوئن بیشتر دیده می‌شود.

انواع الگوریتم
انواع الگوریتم های گوگل

مرغ مگس خوار

این الگوریتم برای کاربر طراحی شده و به سایت شما و رتبه آن کاری ندارد. کلمات کلیدی مختلفی که در گوگل جستجو می‌کنید، باعث می‌شود که یک حلقه مشخصی از کلمات به وجود بیایند که به همدیگر مرتبط هستند. این کلمات برای رسیدن به صفحه‌های مشخصی در اینترنت انجام می‌شوند. در نتیجه وقتی کلمه کلیدی را تایپ می‌کنید، کلمه کلیدی‌های مشابه دیگری برای شما به نمایش در می‌آید. این کلمه کلیدی‌ها توسط مرغ مگس خوار دسته بندی می‌شوند.

الگوریتم کبوتر

لینک‌هایی که براساس موقعیت مکانی شما در لیست نتایج گوگل می‌بینید، توسط الگوریتم کبوتری به دست می‌آیند. در حقیقت به این الگوریتم در گوگل، سئوی محلی هم می‌گویند. اگر شما اسم محل‌هایی را در گوگل جستجو کنید، الگورتیم کبوتر با توجه به موقعیت مکانی محل جستجوی شما، موقعیت‌های نزدیک را به شما نمایش می‌دهد.
این‌ها فرصتی است برای کسانی که بر روی موقعیت مکانی خود در شغلشان کار می‌کنند. مثل رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، تعمیراتی‌ها و خدمات فنی و… دفاتر مرتبط دیگر.

الگوریتم گورخر

فروشگاه‌های اینترنتی با آن سر و کار دارند. این الگوریتم با رصد کردن سایت‌های فروشگاهی، آن‌ها را بررسی می‌کند. محصولات بی کیفیت و نامتناسب در این الگوریتم جایی ندارند. داشتن نماد الکترونیک، رابط کاربری خوب، ضمانت‌های اجرایی فروش، درگاه پرداخت امن و مشکلات فنی مربوط به سایت فروشگاهی، توسط گورخر بررسی می‌شود.
تلاش گوگل برای رونق دادن به کسب و کارهای آنلاین با این الگوریتم محافظت می‌شود. در نتیجه قانون مند فروشگاه و بررسی درگاه‌های پرداخت و جلوگیری از هک شدن کاربران و نکات ایمنی دیگر، همگی جزو مهم ترین نکته‌های راه اندازی چنین سایتی است.

الگوریتم Page layout

تبلیغاتی که روی صفحه شما قرار می‌گیرند، با این الگوریتم بررسی می‌شوند. غیر حرفه ای بودن بعضی تبلیغات باعث شد که گوگل فکری به حال آنها بکند. تبلیغات پاپ آپ، بین پست‌ها، تبلیغاتی بنری و فلشی که همه درون سایت قرار می‌گیرند، اگر باعث آزار کاربر بشوند، توسط گوگل جریمه خواهید شد. در طراحی سایت باید به این نکته توجه کنیم که محتوای مفید، مهم تر از تبلیغات است.

الگوریتم rank brain

رتبه بندی با هوش مصنوعی که در سال ۲۰۱۶ فعالیت خودش را شروع کرده است. این الگوریتم، روی محتوای کاربرپسند تمرکز دارد. تحلیل رفتار مخاطب در هنگام باز کردن یک صفحه، توسط گوگل بررسی می‌شود. آنالیز کاملی از مدت زمان حضور در روی سایت، بستن صفحه و فعالیت‌های دیگر که نشان می‌دهد مطلب چه قدر مفید بوده است. گوگل هیچ وقت در مورد این الگوریتم، توضیح خاصی نداده است. اما به نظر می‌رسد که حضور کاربر در روی صفحه، توسط گوگل رصد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط ...

مقالات

الگوریتم های گوگل

با دنیای حیوانات الگوریتم‌های گوگل آشنا بشویم اگر با سئوی سایت آشنا باشید، می‌دانید که دو روش کلاه سیاه و کلاه سفید برای آن وجود

ادامه مطلب»